ISO 9001
ISO 9001: a világ legnépszerűbb minőségirányítási szabványa
Az ISO 9001:2015 szabvány a menedzsment rendszerek alapszabványa, minden egyéb menedzsment rendszer kiindulópontja, alapja. A szabvány a folyamatokat állítja a középpontba. A világosan meghatározott hatáskörök és felelősségi körök az átlátható folyamatok segítenek a munkatársaknak feladataik végrehajtásában, és döntő mértékben hozzájárul a munkatársak motivációjának növeléséhez.
A szabvány olyan minőségirányítási rendszer kialakítását tűzi ki célul, ahol a működési folyamatok szabályozottak, felügyeltek, és folyamatosan fejlesztés alatt állnak, a hatékonyság és a szervezet eredményességének javítása érdekében. A rendszer kiépítése során figyelembe kell venni a szervezet sajátosságait,”testreszabott” rendszert kell kialakítani. A rendszer jó működése csak így jöhet létre, és csak ilyen módon járulhat hozzá az értékteremtéshez.
Mi az ISO 9001?
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer a világ legnépszerűbb minőség-fejlesztési szabványa, több mint egy millió tanúsított szervezettel a világ 180 országában. Ez az egyetlen szabvány a (a Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO) áltatl kiadott) 9000-es családban, amely használható a megfelelőség értékelésére. Az ISO 9001 továbbá alapot ad sok más fontos szektor-specifikus szabványnak, mint például az ISO 13485 (orvosi eszközök), ISO/TS 16949 (autóipar) és AS/EN 9100 (űrtechnológia), valamint olyan széles körben használt irányítási rendszer szabványoknak, mint az OHSAS 18001 és ISO 14001.
A növekvő piaci elvárásoknak megfelelően, az ISO 9001 minőségirányítási rendszerek szabványát 2015-ben átdolgozták. Azon szervezeteknek, amelyek már rendelkeznek ISO 9001:2008 szerinti tanúsítással, át kell térniük az átdolgozott szabványra 2018. szeptember 15-ig. Kattintson ide ha szeretne többet tudni az ISO 9001 átdolgozásának további hatásairól, illetve arról, hogyan tud felkészülni rá.
Miért fontos?
Az ISO 9001 tanúsítás bemutatja a szervezet képességét arra, hogy következetesen kielégítse vagy túlszárnyalja a vevői elvárásokat. Ezért sok vásárló megköveteli beszállítóitól az ISO 9001 minősítést, hogy minimalizálják annak veszélyét, hogy rossz terméket vagy szolgáltatást vegyenek. Azon üzleti vállalkozások, akik ISO 9001 szerinti tanúsítást érnek el, jelentős fejlődést tudnak elérni a szervezeti hatékonyságban és termékminőségben, a hulladék és hibák csökkentésével és a termelékenység növelésével.